fbpx

Banii nu mai sunt o motivatie

Fie ca suntem angajati cu experienta sau tineri absolventi, toti ne straduim sa identificam profilul unei companii in care sa ne punem in valoare potentialul si sa ne dezvoltam ca profesionisti, in care sa fim valorizati si la care sa ne intoarcem cu determinare in fiecare noua zi de lucru.
Punctul de plecare il constituie cunoasterea, cel putin in mare parte, a domeniilor sau ariilor de interes si adecvarea lor la aptitudinile si competentele personale. In acest mod, eforturile tale vor fi directionate, iar actiunile tale vor fi precise. In functie de profilul de personalitate si de asteptarile personale pe care le ai fata de un loc de munca sau companie, te poti orienta dupa anumite criterii in cercetarea unei organizatii care sa iti satisfaca exigentele.
Unul dintre aceste criterii ar putea fi atractivitatea organizatiei ca potential angajator. Acest lucru se refera atat la nivelul de dezvoltare al companiei, profitul sau rezultatele obtinute de aceasta, cat si la orientarea fata de proprii angajati, obtinand astfel un mai mare grad de satisfactie al acestora si rezultate de durata. Anagajatii care nu sunt bine tratati nu vor fi eficientii si nici productivi. De asemenea, tindem sa alegem anumite companii: pentru ca atunci cand valorile personale sunt in concordanta cu cele ale organizatiei, ne putem si noi identifica cu ele. Multi dintre noi masoara gradul de atractivitate al unei companii si din punctul de vedere al pachetului salarial oferit la angajare si al oportunitatilor de promovare.
Aici intervine un alt criteriu- motivatia de a lucra in cadrul acelei organizatii. Cand munca ta are un scop bine determinat, o finalitate concreta si corespunde dorintelor tale, ea poate elibera o imensa forta productiva si creatoare, fiind acel mobil care te impulsioneaza spre performanta.
Te simti motivat atunci cand jobul respectiv iti da posibilitatea de a-ti folosi abilitatile si atuurile, iar contributiile tale nu trec neapreciate si nerasplatite. Nu te astepta sa primesti o marire de salariu in fiecare an doar pentru ca iti consumi timpul si reusesti sa apari la munca in fiecare zi. Multe companii au adoptat ca regula sa nu mareasca salariul pana cand angajatul respectiv nu face dovada contributiei personale la rezultatele financiare ale companiei.
De asemenea, te simti motivat atunci cand esti incurajat sa te simti liber si sa te implici, iar pentru a te implica trebuie sa iti fie permis un anumit grad de autonomie. Aici intervin politicile sau practicile organizatiei, daca incurajeaza stabilirea unor limite destul de flexibile astfel incat un angajat sa isi asume responsabilitati si sa isi foloseasca atuurile. Trebuie sa te informezi in prealabil pentru a vedea in ce masura cultura organizatiei din care vrei sa faci parte iti permite sa-ti folosesti inventivitatea pentru a implini obiectivele companiei. Modelul ierarhic traditional sustinea controlul si ordinea, supunerea, precum si o serie de practici bine structurate, care lasau putin loc pentru exprimarea creativitatii personale.
Astazi, insa, aceasta prapastie intre angajat si superior poate fi, o pierdica in calea succesului. Dimpotriva, accesul la anumite date (Considerate odinioara confidentiale), precum planuri de dezvoltare si strategii, informatii financiare sau cele mai bune practici ale concurentei, iti confera, ca angajat, un statut privilegiat de incredere si te poate mobiliza sa cauti solutii creative la aspectele problematice ale organizatiei.
Banii nu sunt nici pe departe un prim factor motivant al angajatilor. Acest lucru nu a fost confirmat intr-un studiu recent facut pe 1 500 de angajati. Iata cateva dintre aspectele care ii motiveaza cu adevarat:
-O activitate din care sa invie in permanenta si libertatea alegerii sarcinilor. Angajatii valorifica oportunitatile de invatare prin care pot dezvolta si imbunatati diferite abilitati. De asemenea, apreciaza posibilitatea de a-si alege sarcinile atunci cand este cazul.
-Program de lucru flexibil si timp liber. Angajatii apreciaza timpul liber pe care angajatorul il pune la dispozitie. Flexibilitatea programului de munca le permite sa echilibreze balanta dintre munca si viata personala.
– Recunoastere personala. Oamenilor le place sa simta ca este nevoie de ei, si ca munca lor este apreciata. Totusi, angajatii raporteaza faptul ca sefii lor rareori le multumesc pentru munca pe care o depun.
– Autonomie crescuta si autoritate in ceea ce priveste activitatea lor. O mai mare autonomie si autoritate ii transmite angajatului ca organizatia are incredere in el si ca este lasat sa actioneze independent si fara aprobarea altora.
– Timp petrecut impreuna cu managerul sau. Atunci cand managerii petrec timp cu angajatii lor au loc doua fenomene. Primul dintre ele: deoarece timpul unui manager este pretios, angajatii au uns entiment de recunoastere si validare. Cel de-al doilea fenomen se refera la faptul ca managerul ofera suport angajatilor prin faptul ca ii asculta, le raspunde la intrebari si le ofera sfaturi.
Cei care au participat la acest studiu au mentionat ca banii sunt realmente importanti, dar mai putin importanti decat itemii mai sus mentionati. Fie ca esti o fire dinamica, proactiva, care isi asuma responsabilitati asupra propriilor proiecte si judecati, fie ca preferi colaborarea si munca in echipa, ar fi indicat sa te orientezi spre acele companii care apreciaza, incurajeaza si dezvolta calitatile tale.

Citeste si:  9 sfaturi pentru incepatori
Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.