fbpx

Head-hunting – secretele unei profesii ce lucreaza cu secrete

In resurse umane recrutorul este persoana care raspunde nevoilor companiilor angajatoare de candidati potriviti pentru pozitiile vacante. Recrutorii se impart in doua categorii: cei care lucreaza intern pentru o anumita organizatie si cei care lucreaza pentru mai multe companii, intr-o relatie tripartita, head-hunterii. Acestia pot lucra pe cont propriu, in propria agentie, sau intr-o organizatie specializata in punerea in legatura, contra cost, a companiilor angajatoare ce solicita candidati pentru un post vacant cu persoane interesate, potrivite ca formare profesionala. Head-hunterii sunt specializati fie numai in vanzari, in relatii cu clientii si dezvoltare, fie in recrutare, gasirea candidatilor potriviti, fie in ambele.

Head-huntingul este in mod normal asociat cu recrutarea de top, full time. Companiile care apeleaza la head-hunting sunt, cel putin la noi, companii care au epuizat modalitatile clasice de recrutare de personal. De asemenea, de obicei, pozitiile pentru care se apeleaza la companii de head-hunting sunt unele pentru care se cauta candidati foarte specializati, cu experienta importanta in domeniu. De aceea una dintre principalele calitati necesare pentru munca de head hunter este o foarte buna cunoastere a pietei de munca, dublata de o foarte mare deschidere catre jucatorii principali ai cator mai multe domenii de activitate. E nevoie de multe contacte, de legaturi rapide care, pe cat posibil, trebuie sa mearga „la sigur”. In aceeasi ordine de idei, head hunterii sunt fie generalisti, tind sa isi orienteze atentia catre toate categoriile profesionale, fie sa se specializeze pe o anumita nisa de candidati de un anumit nivel profesional, provenind din domenii inrudite (de exemplu candidati de top in vanzari, marketing, comunicare si PR).

Citeste si:  Oslo

Head huntingul si-a gasit si la noi un loc favorabil dezvoltarii rapide – recrutarea de top/middle management si specialisti de top. Aceasta nisa atrage dupa sine evolutia rapida pentru ca implica sume importante de bani pe care angajatorii sunt dispusi sa le plateasca in schimbul angajatului perfect. Companiile angajatoare sunt din ce in ce mai constiente de rolul pe care un angajat valoros il poate juca in dezvoltarea afacerilor si, in consecinta, sunt dispuse sa faca o investitie pe termen scurt pentru plus valoarea importanta ce se va adauga companiei lor pe termen mediu si lung.

Ca trasatura vitala a muncii de „vanator de capete”, se evidentiaza in mod clar confidentialitatea, trasatura prin care se caracterizeaza fiecare agentie de head-hunting. Este vorba despre confidentialitatea ce se ofera atat angajatorilor, cat si candidatilor. Mai ales cand vorbim despre recrutare de top, putem sa intelegem mai bine de ce aceasta devine de cele mai multe ori vitala. Informatiile care trec prin agentiile de head-hunting referitoare la candidatii de top care vor sa faca o schimbare profesionala (de cele mai multe ori inseamna vizarea chiar a unui post intr-o companie concurenta) sunt extrem de sensibile si sunt intotdeauna protejate cu sfintenie.

De multe ori s-a spus ca head-hunterul este o persoana mult mai instruita decat un recrutor, vede mai multe, aude mai multe, stie mai multe. Desigur ca sunt vitale informatiile din piata fortei de munca, miscarile pe care companiile de top le fac din orice punct de vedere care ar putea afecta miscarea de personal. Dar, de asemenea, foarte important pentru un head-hunter este si sa aiba luciditatea si cunoasterea de a isi dea seama daca persoana vizata pentru un anmit post de top este suficient de motivata sa intre in proiectul propus de angajatori, sa intuiasca potrivirea dintre cele doua parti, angajator-candidat. De asemenea este nevoie sa prevada punctele de maxim interes pentru cele doua parti, astfel incat sa reuseasca sa ii motiveze sa lucreze impreuna. Dorinta trebuie sa fie de ambele parti.

Citeste si:  Compararea ofertelor de job

Un aspect interesant care ar trebui mentionat este cel legat de modalitatea prin care se face contactul angajatorilor si candidatilor cu head-hunterii. La noi, acesta este de obicei initiat de angajatori, care contacteaza si contracteaza un head hunter sau o agentie pentru a ii sustine in campania de recrutare a unui manager-cheie. Lucrurile sunt insa mai evoluate pe piata de munca internationala, iar relatia contractuala poate exista atat cu angajatorii, cat si cu candidatii. Mai precis, relatia clientelara, contractuala, se poate stabili si intre condidatii de top si o firma de head-hunting, contra cost, pentru a le cauta, identifica noi locuri de munca, potrivite cu experienta acumulata si aspiratiile profesionale. Desigur ca, in acest caz, totul se face in aceeasi nota de maxima confidentialitate, aceasta fiind, asa cum am mai zis, nota de distinctie si de mandrie a profesiei in general.

2 Comentarii
  1. mi se pare normal ca head-hunter-ii, din moment ce se ocupa de recrutare de top, sa nu fie generalisti ci specializati pe domenii. nu vad cum un \”generalist\” poate face recrutare de top pe un domeniu care ii este strain. sa spunem ca poate evalua calitatile de manager ale unui candidat, dar asta nu spune ca respectivul este potrivit pentru a fi manager in domeniul de interes pentru ca fiecare camd de activitate are un management specific care este eficient acolo si nu in alta parte

  2. mie sincer mi se pare necesar ca un head-hunter sa fie deschis si \”educat\” catre cat mai multe domenii de activitate, asta ii garanteaza atat succesul propriu in bransa, cat si succesul activitatilor sale de recrutare. nu vad rostul unei specializari care sa ingusteze perspectiva sa asupra resurselor umane.

Lasă un răspuns la raisa Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată.