
Femeile pe care le portretizează Sebastian, fie că poartă numele de Renée, Marthe sau Arabella, devin “figuri literare memorabileâ€, fiecare cu capriciile ÅŸi misterul personal, scriitorul reuÅŸind să le surprindă exemplar, comentează cotidianul spaniol ABC.
Fiecare dintre aceste ÅŸase personaje feminine, reunite în cele patru poveÅŸti din volumul “Femei†(“Mujeresâ€, traducere de Marian Ochoa de Eribe), reprezintă “ipostazele erotismului feminin din lumeâ€, singurul liant dintre ele fiind Åžtefan Valeriu, tânăr medic ÅŸi diplomat.
â€Este uimitor cum acest scriitor din România ajunge să surprindă ÅŸi să exprime simplul ÅŸi în acelaÅŸi timp complexul mod de a iubi ÅŸi de a fi iubit, cum se proiectează iubirea ÅŸi cum se primeÅŸteâ€, comentează criticii spanioli. Fiecare femeie, cu gesturile ei specifice ÅŸi de nerepetat se înscrie într-un mod unic în persnalitatea lui Åžtefan, personaj de a cărui distribuÅ£ie Å£ine ingeniosa tehnică literară a lui Mihail Sebastian. Mai mult, Maria, Renée, Marthe, Arabella, Odette ÅŸi Emilie devine un “nou subiect†pentru tânărul medic.
Miza este aceea a femininului sau a Femeii cu majusculă, cum preferă editorul spaniol, pentru că singurul bărbat din istorisiri descoperă simultan trei vârste ale feminităţii şi trei moduri de a fi îndrăgostit. “De câte ori concretizezi o variantă a vieţii, renunţi la celelalte, pe care de cele mai multe ori le regreţi. Şi de câte ori regreţi o opţiune, îţi imaginezi, ca unul dintre personaje, că asta poate dezorganiza universul“.
“ReacÅ£ionar, intens, strălucitor, Mihail Sebastian merită un loc specialâ€. ÃŽn timpul celui de-al doilea război mondial, Sebastian, fost membru al grupului Criterion, un autor care trăieÅŸte conflictul de a fi evreu în România, se trezeÅŸte într-o societate “rinocerizatăâ€, scrie criticul literar Estelle Talavera Baudet, preluând sintagma lui Eugene Ionesco, una dintre cele mai acute descrieri ale ororii totalitare.
Fără doar şi poate, Mihail Sebastian este una dintre figurile spectaculoase ale culturii române şi una dintre vocile literare redescoperite după 1989. Iosif Hechter, numele de naştere al autorului, s-a născut în 1907 într-o familie de evrei, pe malul Dunării, la Brăila.
Polemicile născute din prefaÅ£a lui Nae lonescu la “De două mii de ani†l-au adus în centrul dezbaterilor, fiind receptat ca un personaj la limită tragic, care-ÅŸi dorea “să fie român, înainte de a fi evreuâ€. Dramaturgia lui Sebastian a cunoscut succesul în timpul vieÅ£ii acestuia, dar posteritatea l-a recuperate mai degrabă ca memorialist, piesele jucându-i-se doar din când în când, dar celebrul “Jurnal†devenind una dintre cele mai citite cărÅ£i a anilor 90.
ÃŽn 1996 vede lumina tiparului jurnalul migălos Å£inut de Sebastian în perioada 1935-1944. “Femeiâ€, o colecÅ£ie de patru nuvele, îl dezvăluie pe prozatorul Mihail Sebastian, care, pe vremea când le-a scris, avea 25 de ani. Moare strivit de un camion în 1945, chiar în momentul în care România alegea un nou drum al istoriei.