
Se uita la pagina cu lectia pentru a doua zi ca la o pagina goala? Sau poate ca spune poezia prea mecanic… Copilul tau nu trebuie sa devina un tocilar, ajuta-l de mic sa memoreze cu cap.
De fiacare data cand vine acasa si se pregateste sa-si faca lectiile, intreaba-l, mai intai, daca stie ceva despre subiectul respectiv. Poate ca a auzit vorbindu-se, poate i-ai spus chiar tu sau poate a vazut la televizor. Rascolind astfel prin cotloanele memoriei, e imposibil sa nu gaseasca un reper. Memoria este un dar pe care fiecare dintre noi il detine si, pentru ca ea sa functioneze corect, nu trebuie decat sa stii cum s-o exersezi.
1. A invata inseamna, mai intai, a intelege.
Pentru a invata corect, copilul trebuie sa inteleaga ce invata, pentru ca informatia nou dobindita este tocmai ceea ce ii va trezi curiozitatea. Prin urmare, incita-l sa reformuleze subiectul pe care-l are de pregatit, pe intelesul lui. Si chiar daca unele lucruri par extrem de usoare pentru noi, pentru el poate fi chiar dificil. Ajuta-l cu informatii suplimentare: daca are nevoie de o schema pentru a pricepe o regula gramaticala, fa-i-o. Memoria vizuala ii va fi de mare folos si, astfel, vei vedea ca, odata inteleasa, copilul tau va stii sa aplice corect si logic schema invatata.
2. Cum sa-si valorifice cunostiintele deja dobandite.
Chiar daca scolarelul iti spune ca a inteles totul foarte bine asa cum i-a predat „doamna”,este necesar sa repete si acasa. Nu e suficient doar sa -si antreneze memoria si cunostintele dobandite, ci sa si invete sa le refoloseasca in diverse contexte. „Cultura este ceea ce stii dupa ce ai uitat totul”, prin urmare, informatia nu trebuie stocata si atat. Ea trebuie regasita si refolosita de fiecare data cand este nevoie. Indeparteaza-i gandul ca lectiile sunt bune de stiut doar la scoala. Sa luam de exemplu, imperfectul. El stie ca este un timp gramatical si, de asemenea, mai are nevoie sa stie ca imperfectul se foloseste atunci cand scrie o poveste sau cand face o descriere intr-o compunere. Pentru a intelege si mai bine, pune-l sa dea exemple din viata reala si sa-ti redea un eveniment real: o amintire din vacanta petrecuta la bunici, un incident care a avut loc in ziua respectiva sau chiar o poveste pe care i-ai citit-o tu sau el, de unul singur. In contexte, copiii vor fixa mai bine informatiile. Condimentate cu citate sau cu expresii exacte ale personajelor, cei mici isi vor dezvolta vocabularul si le va fi mai usor sa invete, pe de rost, o pozie.
3. Cum sa invete tabla inmultirii.
Lasa-l sa descopere singur metoda cea mai eficace pentru a invata tabla inmultirii, pentru ca tabla inmultirii, desi pare, nu este un lucru tocmai papagalicesc. Daca simte nevoia sa vizualizeze pagina de fiecare data, lasa-l sa o faca apoi, pune-l sa spuna tabla inmultirii in alta ordine decat cea data. Confectionati impreuna cartonase divers colorate (si chiar forme geometrice sau florale diferite) si scrieti pe ele tabla inmultirii cu 1, 2, 3 etc. Prin vizualizarea cartonaselor, formulele matematice nu vor mai parea atat de rigide.
4. Cum sa invete o poezie.
Copilul poate,in primele faze, sa memoreze o poezie conform unui ritm muzical propriu. De asemenea, el mai poate asocia fiecarei fraze cate o imagine. Fereste-l de invatarea mecanica si fa-l sa se simta un mic actor pe scena (chiar puteti improviza un scenariu). Textul va fi inteles altfel decat o insiruire monotona de cuvinte pe care trebuie sa le retina doar ca sa fie cu lectiile facute. Si pentru a nu avea trac, spunei ca el este „doamna”, iar tu elevul.
5. Cum sa pregateasca o lucrare de control.
Lucrarea de control este micul stres al scolarului, atunci cand este…anuntata. Fie ca e vorba de „mate”, „geo” sau romana, intreaba-l mai intai ce stie despre subiectul respectiv. Dupa ce reciteste lectia isi va putea controla cunostintele. Reia exercitiul schimbului de roluri si intreaba-l ce subiecte ar fi propus, daca era el „doamna”. Astfel, isi va exersa imaginatia si, totodata, va repeta subiectele pentru lucrarea de control.