fbpx

Minunile ingineriei moderne

Inca de cand au aparut pe Pamant, oamenii s-au straduit sa construiasca tot mai mult, tot mai bine si tot mai repede. Am construit pentru a ne adaposti de furia naturii, pentru a schimba o particica din natura, pentru a venera zeii, pentru a ne aminti de morti. Iar cladirile pe care le-am ridicat au evoluat intr-un mod impresionant de la vechile piramide egiptene pana la turnurile ultra moderne de astazi. Rezultatele ingineriei moderne sunt impresionante: mai mari, mai inalte, mai puternice, mai rezistente decat ne-am fi imaginat vreodata ca este posibil.

Canalul Panama, Panama

Canalul Panama leaga oceanele Atlantic si Pacific, traversand America Centrala prin Panama, in zona in care istmul ce uneste cele doua Americi este cel mai ingust. Inainte de constructia canalului, navele care trebuia sa ajunga din oceanul Atlantic in oceanul Pacific erau nevoite sa ocoleasca cele doua Americi fie prin nord, prin stramtoarea Drake, care desparte America de Nord de Antarctica, fie prin sud pe la capul Horn, cel mai sudic punct al Argentinei.

Constructia a durat din 1880 pana in 1914 si a costat la momentul respectiv 365 de milioane de dolari. Sute de mii de muncitori au excavat peste 245 de milioane de metri cubi de pamant, luptandu-se, de-a lungul timpului, cu ploile, caldura si bolile tropicale. Peste iar peste 5000 dintre ei au murit in timpul lucrarilor. Rezultatul muncii lor a fost un canal lung de 80 de kilometri, cu 17 lacuri artificiale si trei seturi de ecluze, care ridica navele de la nivelul marii la nivelul canalulului si care poarta numele oraselor langa care au fost construite: Gatun, Miraflores si Pedro Miguel. Fiecare nava care traverseaza canalul trebuie sa plateasca o taxa, suma depinzand de marimea navei si de incarcatura pe care o transporta. Cea mai mare taxa platita pana acum a fost de 250.000 de dolari, iar cea mai mica, de 36 de centi, a fost platita de un o persoana care a traversat canalul inot.

Stadionul Rungrado May Day, Pyongyang, Coreea de Nord

Cladirea uriasa din Pyongyang, care are nu mai putin de 150.000 de locuri (dar a „gazduit” chiar si 190.000 de persoane) este cel mai mare stadion din intreaga lume. Numele sau vine de la cel al insulei pe care a fost construit si de la numele sarbatorii preferate a regimului comunist corean, ziua de 1 Mai. Acoperisul este format din 16 arcade, care au fost menite sa imite o floare de magnolie si care au necesitat 11.000 tone de otel. Aceasta minune a arhitecturii moderne are in total 200 de kilometri patrati, pe cele opt etaje, iar arcadele care compun acoperisul ajung pana la inaltimea de 60 de metri.

Citeste si:  Pune-te bine pe langa sef

Barajul Hoover, Nevada, SUA

In 1935, cand s-a terminat constructia sa, barajul Hoover era cea mai mare structura de beton si cea mai importanta sursa de electricitate din intreaga lume. Desi nu mai detine niciunul dintre aceste titluri, structura ramane una impresionanta. Constructia gigantului nu a fost deloc usoara. Inginerii au estimat ca daca tot betonul necesar (cat pentru o autostrada de 4000 km) ar fi fost turnat deodata ar fi durat 125 de ani pentru ca el sa se intareasca. Asa ca s-au turnat cate 15 centimetri si s-a grabit intarirea printr-un sistem complicat de tevi cu apa rece. 112 muncitori au murit inecati in timpul constructiei, dar sacrificiul lor nu a fost in zadar. A rezultat un baraj inalt de 221 de metri, lung de 379 de metri si gros de 201 metri (la baza), care alimenteaza cu electricitate mai multe orase orase, printre care si Las Vegas.

Turnurile Petronas, Kuala Lumpur, Malaezia

Petronas sunt cele mai inalte turnuri gemene din lume, fiecare dintre ele avand o inaltime de 452 de metri si 88 de etaje. Sunt facute din beton, otel si sticla si sustinute de cate un cub din beton cu laturile de 21 de metri. La 110 metri, fundatia lor este cea mai adanca din lume. Turnurile sunt unite la etajele 41 si 42 de o pasarela lunga de 53 de metri. Constructia s-a terminat in 1998, iar la momentul respectiv „gemenii” erau cele mai inalte constructii de pe glob.

Citeste si:  ”Regeneram Planeta”, promisiunea grupului mondial Veolia, asumata si in Romania

Taipei 101, Taipei, China

Cand va fi terminata, cladirea Burj Dubai din Emiratele Arabe Unite va fi cea mai inalta din lume, dar, in momentul de fata, titlul ii revine turnului Taipei 101, cu o inaltime de 509 metri. Cladirea a fost construita in asa fel incat sa reziste vanturilor puternice si cutremurelor mici. Imensa greutate este sustinuta de 36 de coloane din beton, iar un pendul gigantic din otel atarnat la etajul 92 se balanseaza pentru a contracara efectul vantului, ceea ce face Taipei 101 una dintre cele mai stabile cladiri din lume. Pana si lifturile au reusit sa bata un record: ele se deplaseaza cu 61 de limometri pe ora, fiind cele mai rapide din lume.

Photo credits.

Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.