fbpx

Afacerile in franciza

Please select a featured image for your post

Daca te-ai gandit sa iti deschizi propria afacere, cu siguranta ar trebui sa iei in calcul si varianta de franciza. Tii s-a inatmplat sa mananci vreodata intr-un restaurant fast-food de timp McDonalds si sa te gandesti „mi-as dori sa am si eu intr-o zi un Mc?” Ei bine, franciza este cea care face acesti vin unul relizabil. Ce inseamna de fapt franciza? Este un contract prin care proprietarul unui brand, proprietar numit franchiser acorda beneficiarului – francisei sau tu, cel care iti doresti sa ai aprorpiul restaurant McDonalds – dreptul de a exploata proprietatea sa industriala sau intelectuala, cu scopul de a comercializa un anumit tip de servicii sau produse. Franciza implica, asa cum bine ai banuit, o taxa initiala pe care o platesti franzisorului pentru simpul fapt ca doresti sa faci parte din lantul sau de magazine, restaurante, branduri etc precum si alte taxe anuale, respective procente din cifra de afaceri anuala.
O data cu plata taxei de intrare in sistem, conform Ordonantei 52/28.08.1997, devi francisee, adica aderi a principiile omogenitatii retetlei (ii respecti regulile, traditiile, retetele, furnizorii etc). Dar cine este acest francizor de la care cumperi aceste drepturi?
Citeste si:  Ce faci dupa concediere
Aceeasi ordonanta il defineste ca fiind :
– titularul drepturilor asupra unei marci inregistrate, cu conditia ca drepturile sa fie exercitate pe o durata cel putin egala cu durata contractului de franciza
– cel care ofera beneficiarului posibilitatea si dreptul de a exploata/dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie, un serviciu etc.
– cel care asigura beneficiarului o pregatire initiala pentru exploatarea marcii inregistrate De ce ai alege o afacere in franciza in locul deschiderii unei afaceri noi? In primul rand pentru ca franciza iti ofera din start un lucru ravnit de toti comerciantii – renumele afecerii tale. Faptul ca afacerea ta are deja un renume, inseamna ca are si o clientele, ca oamenii o cunosc si o vor utiliza in continuare. Mai mult decat atat, nu trebuie sa treci printr-o perioada de tatonare, sa testezi tehnici de productie, produse sau tehnici de marketing, ci beneficiezi de tehnici perfectionate in timp, de catre francizor si alte francize, Ce inseamna toate acestea? Foarte simplu – inseamna economisirea de bani, resurse sit imp, avand implicit un profit mult mai mare decat atunci cand initiezi o afecere de la „chibrit si scobitoare”. Totusi, francizele au si un dezavantaj – faptul ca afacerea nu este inregistrata pe numele tau ci „inchiriata”; de la un francizor, presupune ca tu sa platesti taxa de inceput sit axe anuale si in plus sa asiguri francizorul ca vei mentine standardul de calitate impuss de el si datorita caruia franciza are un anumit renume. Toate acestea sunt insa destul de dificil de intretinut, din punct de vedere financiar.
Citeste si:  Costa Rica, exotism la preturi ridicole
In Romania, se pare ca franciza a prins destul de bine, pana in momentul de fata existand cel putin 400 de lanturi de afaceri in franciza, cumuland impreuna o cifra anuala de afaceri de aproximativ 900 de milioane de euro. Multi dintre intreprinzatori romanii nu isi permit insa franciza, datorita costului maure pe care il necesita finantarea acesteia, precum si de dobanzile mari ale bancilor si comisioanele exaggerate ce trebuiesc platite la imprumuturile si operatiunile bancare.

Citeste si:  Publicul decide soarta actorilor in spectacolul "7 dintr-o lovitura"
Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.