Fitness pentru creier

„Minte sanatoasa, in corp sanatos”. Nimic mai adevarat. Daca de forma fizica ne ingrijim practicand diverse sporturi din cand in cand, pentru creier insa nu facem nimic deosebit, exceptand munca de la birou. Mai jos sunt cateva exercitii pentru o minte fresh 24/24.
1. Viziteaza un muzeu un alt loc interesant. Fa o vizita ghidata si fii atent la tot ceea ce spune ghidul. Cand ajungi acasa, incearca sa refaci turul facand o schita care sa contina tot ceea ce iti amintesti. Parerea specialistului: Cercetarile referitoare la plastcitatea creierului (capacitatea acestuia de a se schimba la orice varsta) indica faptul ca activitatile de memorare care antreneaza activitatea cerebrala in toate nivelurile ei ajuta la imbunatatirea functionarii si impiedica rata de declin a creierului.
2. Alege-ti un cantec ale carui versuri iti plac, dar pe care nu le-ai memorat. In timp ce asculti cantecul, incearca sa asculti fiecare cuvant astfel incat sa poti nota versurile. Asculta-l de cate ori este necesar. Daca este intr-o limba straina, cu atat mai bine. Apoi incepi sa canti concomitent cu player-ul. O data ce stapanesti un cantec, treci la altul. Parerea specialistului: Antrenamentul obiceiurilor de ascultare atenta este de mare ajutor pentru dezvoltarea intelegerii, gandirii si a memoriei. Reconstituirea cantecului presupune concentrarea atentiei si memorie activa. Cand te concentrezi, se elibereaza acetilcolina, bun neurotransmitator care favorizeaza plasticitatea cerebrala si revitalizeaza memoria.
3. Iesi undeva in afara casei, pe o banca in parc, intr-o cafenea. Uita-te drept inainte, fara a-ti muta privirea, si concentreaza-te pe ceea ce este in campul tau vizual. La intoarcerea acasa sau la birou, fa o lista cu tot ceea ce ai vazut. Repeta experienta ori de cate ori poti si cauta sa imbogatesti lista. Parerea specialistului: Cercetarile au aratat ca acelasi neurotransmitator, acetilcolina, este inexistenta la amnezici si la bolnavii de Alzheimer. Activitatea pe care o propunem este de mare ajutor pentru revigorarea memoriei, prin eliberarea controlata a acetilcolinei.
4. Imbunateste-ti capacitatea de analiza si sinteza ascultand o compozitie clasica si disemineaza instrumentele pe care le auzi. De exemplu, cand intra flautul.
Parerea specialistului: Dinstinctiile fine intre timbru si sunet sunt foarte utile pentru imbunatatirea comprehensibilitatii si pentru recunoasterea vocii. Diversele „voci” ale instrumentelor dintr-o orchestra sunt asemanatoare cu vocile diferite ale oamenilor.
5. Seteaza volumul televizorului mai mic decat asculti de obicie. Incearca sa stabilesti daca prin maxima concentrare reusesti sa urmaresti si sa asculti cu acelasi succes ca atunci cand volumul era mai mare. De indata ce te obisnuiesti si lucrurile par simple, da televizorul si mai incet si vezi care este rezultatul.
Parerea specialistului: Foarte multe persoane au tendinta de a da volumul foarte tare, nicidecum din cauza ca nu au, ci datorita faptului ca intreaga lor capacitate de ascultare este alterata. Dupa acest adevarat training de ascultare, vei putea sa diminuezi din ce in ce mai mult volumul si in acest fel, ajungand sa asculti la televizor sau la radio la nivel conversational te va ajuta sa poti urmari fiecare cuvant atunci cand porti un dialog.
6. Obisnuieste-te sa te relaxezi cu mingea. Arunca si prinde-o, jongleaza cu ea, astfel incat ti se va ascuti acuitatea vizuala, tactila, iar timpul de raspuns in coordonarea creier-memvre va scadea considerabil.
Parerea specialistului: Cecetatorii au inregistrat importante imbunatatiri in functionalitatea creierului celor care au practicat aceste jocuri de antrenare a capacitatii de miscare ghidata senzorial. In acelasi timp, practicand activitati care imbunatatesc deprinderile tactile, de ascultare, vaz si auz, se obtine un impact pozitiv chiar si la persoanele mai in varsta.
7. Croseteaza sau tricoteaza cand ai un moment liber. Sunt activitati grozave pentru consolidarea controlului si procesualitatii cerebrale. Insa nu este suficient sa fii satisfacut fiind un artist amator grijuliu, incet in miscari, ci incearca sa fii cat mai determinat sa lucrezi mai bine si mai repede.
Parerea specialistului: Acest timp de activitate pretinde atentie deosebita pentru lucrul rapid si fara erori. Este foarte util pentru creier deoarece se controleaza si se sustin atentia si starea permanenta de alerta. De asemenea, functioneaza foarte bine din punct de vedere al feedback-ulu, fiind foarte reconfortant sa vezi cum primul pulover ia forma, ceea ce stimuleaza eliberarea substantelor ce determina plasticitatea cerebrala.
8. Gaseste o activitate pe care o poti face singur, ca de exemplu puzzle sau Solitaire, si imbunatateste-ti cu fiecare zi performantele. Urmareste daca prin concentrare si efort aditional poti termina mai repede ori cu mai mare acuratete.
Parerea specialistului: In general nu este recomandat acest tip de exercitii pentru ca de obicei se pot efectua fara sa fii foarte atent. Insa in cazul in care exista stradania permanenta de a atinge un nivel mai dificil, in care se solicita sistemul cognitiv, aceste activitati sunt mai mult decat de dorit.

Citeste si:  Alearga pentru sanatatea ta si a naturii la CROSUL PADURII!

Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.