fbpx

Televizorul, dusman sau promotor al educatiei copiilor?

Opiniile raman impartite in ceea ce priveste beneficiile educationale pe care le are televiziunea asupra copiilor. Desi sunt foarte multi care sustin ca programele TV pentru prescolari au in componenta lor lectii valoroase si de necesitate celor mici, cum ar fi alfabetizarea, calculele matematice, cooperarea, toleranta s.a., exista si critici, al caror numar este in crestere si care protesteaza vehement impotriva acestor programe, avertizand in legatura cu efectele vatamatoare pe care acestea le pot avea asupra copiilor.

Dr . Jane Herbert de la Departamentul de Psihologie al Universitatii Sheffield a efectuat un proiect de cercetare in legatura cu efectele educationale ale televiziunii asupra copiilor cu varsta de 4 ani, in urma caruia a concluzionat ca exista beneficii educationale provenite din programele de televiziune dedicate copiilor, dar trebuie inteleasa metoda de accesare a acestor beneficii. Studiul sau va putea ajuta cercetatorii si educatorii sa dezvolte si sa imbunatateasca calitatea materialelor educationale video care sunt disponibile pentru prescolari.

Citeste si:  Cum sa prevenim si sa tratam sangerarea gingiilor?

Cercetarea efectuata de dr. Herbert are o importanta majora in contextul in care, desi o treime dintre copiii cu varsta de 3 ani se uita la televizor si la inregistrari video intre 4 si 8 ore pe saptamana, se cunoaste foarte putin despre mentinerea pe termen lung a informatiei dobandite prin asemenea mijloace sau daca exista trasaturi particulare ale prezentarii care ar putea fi consolidate pentru a imbunatatii procesul de invatare.

„Cercetarea asupra invatarii de la televizor indica faptul ca in primii doi ani de viata copiii retin actiuni simple prezentate prin intermediul televizorului, pe care le pot reproduce intr-un interval de 24 de ore. In pofida acestei abilitati de a imita actiuni vazute la televizor, cei mici dobandesc mai putina informatie din acesta sursa, putand-o reactualiza o perioada mai scurta de timp, decat daca informatia provine dintr-o interactiune directa cu oameni reali”, explica Herbert.

Acest asa-zis „deficit video” evidentiat de studiu sugereaza ca cei mici intampina dificultati in a invata de la televizor: „Copiii mici nu par a diferentia intre un obiect prezentat la televizor si omologul sau real. De exemplu, la varsta de 9 luni, un copil va incerca sa apuce jucariile prezente pe ecran, in timp ce un copil in varsta de 19 luni le va arata cu degetul, dar nu va mai incerca sa si le insuseasca. De asemenea, obiectele aratate la televizor sunt bidimensionale, ingreunand capacitatea copiilor de a corela aceasta informatie obiectelor intalnite mai tarziu in realitate”, adauga Herbert.

In cadrul studiului, copii cu varsta de 4 ani au fost implicati intr-o serie de experimente, oferindu-li-se spre vizionare o inregistrare video in care un adult a efectuat o secventa de sapte actiuni cu o „cutiuta magica”. Capacitatea copiilor de reactualizare a fost ulterior testata, acestia fiind rugati sa repete secventa cu o versiune reala a cutiutei magice. Unul dintre grupuri a vizionat o versiune animata a inregistrarii video originale, pentru a testa teoria conform careia invatarea de la televizor si din materiale video este mai putin eficienta la copii, pentru ca este prea rupta de realitate.

Citeste si:  52% din consumatorii belVita iau micul dejun in fiecare zi

In ciuda ingrijorarilor, conform carora uitatul la televizor poate fi un proces esentialmente pasiv, studiul sugereaza ca exista un potential enorm al televiziunii in ceea ce priveste oferta de informatie care poate fi accesata de copii prin intermediul acestor mijloace, experiente si deprinderi pe care, de altfel, nu le pot regasi in mediul familial sau in cel scolar. Secretul este ca informatiile oferite de emisiunile educative televizate sa fie retransmise copilului, de catre parinti sau alti adulti, in interactiuni directe.

Sursa: Universitatea din Sheffield, Marea Britanie

Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.