
Ascultarea involuntara a convorbirilor telefonice poate fi deosebit de deranjanta. Iar acum, un nou studiu releva si motivul din cauza caruia se intampla acest lucru. Ascultarea unei singure parti dintr-o conversatie ne distrage mult mai tare atentia decat urmarirea sa integrala, reducandu-ne astfel capacitatea de a ne concentra pe alte sarcini.
Ideea efectuarii unui studiu pe aceasta tema ii apartine psih. Lauren Emberson, doctorand la Universitatea Cornell. „Pe vremea cand inca eram studenta, luam autobuzul pentru a ajunge la universitate, iar drumul dura in jur de 45 de minute. Atunci cand vorbea vreunul dintre ceilalti pasageri la telefonul mobil nu reuseam sa mai fac nimic. Nu ma puteam concentra suficient cat sa citesc si nici macar sa ascult muzica la casti. Era de-a dreptul frustrant, mai ales ca nu reuseam sa inteleg de ce convorbirile telefonice ale celorlalti imi perturba atentia, incat sa nu ma mai pot concentra la nimic altceva”, explica Emberson provenienta ideii care a dat nastere acestui studiu.
Pentru realizarea experimentului, Emberson a inregistrat doua femei, colege de apartament, in timp ce purtau o conversatie telefonica. A inregistrat ambele conversatii sub forma de dialog, astfel incat ambele femei sa poata fi auzite de un ascultator, si sub forma de „jumatate de dialog”, caz in care ascultatorul sa poata auzi conversatia partial, recreand circumstantele ascultarii involuntare a unei convorbiri telefonice. O alta forma de inregistrare a constat in recapitularea convorbirii de ambele femei, sub forma de monolog.
Aceste inregistrari au fost ascultate de voluntari in timp ce efectuau diferite sarcini pe calculator care le solicitau atentia, cum ar fi urmarirea unui punct in miscare cu mouse-ul.
Cum era de asteptat, voluntarii au dat un randament scazut cand auzeau convorbirea partial, sub forma de „jumatate de dialog”. Coordonatorul proiectului este de parere ca acest lucru se intampla deoarece creierul uman este conceput sa ignore lucrurile oarecum previzibile si sa acorde o mai mare atentie lucrurilor imprevizibile.
Atunci cand pot fi auzite ambele parti implicate in convorbire, aceasta decurge intr-un mod previzibil, necesitand o atentie relativ scazuta din partea ascultatorului „pasager”.
„Concluziile extrase in urma efectuarii acestui experiment m-au determinat sa devin mai atenta in ce priveste vorbitul la telefon in public. Aceasta activitate, pe care noi toti o intreprindem cu lejeritate indiferent de locul in care ne aflam, are un efect profund asupra cognitiei oamenilor din jurul nostru, iar lucrul acesta nu se intampla din cauza ca trag cu urechea sau pentru ca sunt rau intentionati. Mecanismul nostru cognitiv practic ne forteaza sa ascultam involuntar conversatiile celorlalti, atata vreme cat le putem auzi doar partial”, conchide coordonatorul studiului.
Sursa: ANI